“Med forslaget arbejder vi med at udfolde skolens værdier, om nærvær, fællesskab og faglighed i arkitekturen. Projektet viser os, at hvis man tør stå fast på sine værdier og at være forskellig, så skaber det unikke og personlige skoler. Det kan ikke andet end at smitte af på lærer og elever. Det mener jeg folkeskolen også kan lære af.”
— Jonas Snedevind Nielsen
Velkommen til Ny Per Gyrum - Det personlige skolebyggeri
Ny Per Gyrum skole er skabt, som en klynge af forskellige huse, fremfor et stort ensartet insitutionsbyggeri. Byskolen skaber plads til forskellighed, fællesskab og nærvær - Et personligt skolebyggeri.
Hvorfor skabe skolen, som en miniby?
Ved at skabe skolen, som klynger af huse, kommer skolens forskellige lokaler til udtryk og skaber en mere nærværende og personlig skole
Vi vil skabe et rumligt fællesskab for skolens elever og ansatte, hvor man mødes og mærker det helt unikke nærvær, der er på skolen. Derfor skal det institutionelle skolebyggeri byttes ud med det personlige skolebyggeri. For det er netop igennem det personlige, vi får følelsen af tryghed, indflydelse og fællesskab.
Det er igennem den personlige skole, at eleverne, lære at tage ansvar for deres egen læring, danner sociale kompetencer, og lære at træffe frie individuelle valg for deres eget liv og fremtid. Det mener vi er rygraden i Per Gyrums værdier. Den stærke faglighed og de komptencer, som er særskilt til de elever, som netop igennem deres skole tid, er kommet hele vejen rundt.
Klyngehuse som skolekoncept
1. Fællesrummet
Fællesrummet placeres som det første hus, midt på grunden.
2. Faglokaler omkring fællesrum
Faglokalerne placeres rundt om fællesrummet, der bliver hjertet i huset. En lile by med huse opstår.
3. Faglighed
På 1. sal placeres klasseværerlserne, således forstyrres de ikke af fællessrummet, der er ro og rum til koncentration..
4. Samlet hus
Husene samles til et sammenhængende hus.
5. Verdens bedste klasseværelser
Husenes tage formes til at gribbe daglyset, skabe naturlig ventilation og god akustik i alle klasseværelser. Tagformen giver skolen sit særegnet udtryk.
Samarbejde?
Sidder du med et projekt, hvor vi sammen kan gøre projektet stærkere? Så skriv endelig til os.
Hele vejen rundt, er en arkitektonisk vision for et ny Per Gyrum skole. En ny skole bygget på nærvær, fællesskab og faglighed.
-
1. Nærvær
Fremfor den store institutionsmaskine skal bygningen skaleres ned i mindre og overskuelige enheder.
-
2. Fællesskab
Et stort fællesrum, skal være samlingspunktet i den nye skole. Et rum alle kommer igennem og hvor man mødes.
-
3. Faglighed
Fokus skal være på klasseundervisningen og at skabe de bedste fysiske rammer for at eleverne kan lære.
Plan
på stueetagen kan man se klyngehuse, hvert hus består af deres egen funktion, oftest et faglokale, som billedkunst eller musik, men der er også bibliotek og administration.
Husene samles om en stor aula, alle faglokaler vender ud må fællesrummet i en åben forbindelse. Aulaen bliver det naturlige samlingspunkt for skolen, hvor alle kommer forbi i løbet af dagen.
Plan - 1.sal
På 1.sal er der kun placeret klasseværelser. Oftest 2 klasseværelser pr. hus. Herved bliver de ikke forstyrret af fællesrummet og man kan fokusere på klasseundervisning, som er primær læringsform på skolen.
Tværsnit af klasseværelse
Klasseværelsets tagform giver de optimale rammer for akustik, naturlig ventilation og naturlig dagslys. Alle indeklimakrav, som giver de bedste forudsætninger for koncentration og læring.
Navn: Hele vejen rundt - Ny Per Gyrum
Rolle: Totalrådgiver
Status: Igangværende
Type: Privat opgave
Program: Uddannelse
Kunde: Per Gyrum Skolen i Nivå
Størrelse: 2500 m²
Placering: Nivå, Danmark
År: 2021-2025
Illustrationer: Tegnestuen Perspektiv
Samarbejde?
Sidder du med et projekt, hvor vi kan udvikle det sammen? Så skriv endelig til os.